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he following article describes a method for the clinical depiction and documentation of the strength, extent, and location of occlusal contact areas on the basis of digitized bite records. Bite records made of low-viscosity, additioncured silicone in centric occlusion are digitized in a document scanner using incident and transmitted light scanning. Layer thicknesses ≤ 20 μm were interpreted as occlusal contacts and classified as belonging to the anatomical structures of the occlusal surfaces. This procedure is of particular significance for epidemiological studies, but also of interest for dental practices and laboratories, since it can be used as a simple method of continuous quality control, documentation, and archiving of the patients current occlusal contact situation.
Es wird eine Methode beschrieben, mit der die Stärke, Ausdehnung und Lokalisation okklusaler Kontaktareale mittels Durchbissregistrat erfasst und dokumentiert werden können. Durchbissregistrate in habitueller Interkuspidation (centric occlusion) aus dünnfließendem, additionsvernetztem Silikon werden im Auflicht- und Durchlichtverfahren mit einem Dokumentenscanner eingescannt. Schichtdicken ≤ 20 μm wurden als okklusale Kontakte interpretiert und den anatomischen Strukturen der Kauflächen zugeordnet. Dieses Verfahren ist besonders interessant für epidemiologische Studien, aber auch für Praxen und zahntechnische Laboratorien, da eine Qualitätskontrolle, Dokumentation und Archivierung der aktuellen Kontaktbeziehung des Patienten einfach und kontinuierlich durchgeführt werden kann.
Keywords: occlusion, centric occlusion, digital occlusion, virtual articulator, contact point analysis; Okklusion, habituelle Interkuspidation, digitale Okklusion, virtueller Artikulator, Kontaktpunktanalyse
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